Job Franken

Uiterst ervaren en breed inzetbare schrijver, redacteur & vertaler (EN-NL)

 
 

CV Job Franken


23-10-1970, alleenstaand, dochters: Sam (18-03-2005) Flo (13-07-2006) 

https://www.linkedin.com/in/job-franken-b80149/, 06-20135980.

2021 Boombard bij Den Mulder Boomteelt
Schrijven van boomballades (zie Linkedin profiel), herschrijven groot gedeelte website, SEO.

2004-2020 Freelance journalist en schrijver
Ik schreef in deze periode 5 boeken, redigeerde er 4 en schreef honderden columns, recensies, artikelen en interviews over zeer uiteenlopende onderwerpen. Bij voorkeur schrijf of redigeer ik boeken die te maken hebben met de vakgebieden (krijgs)geschiedenis, (betekenis)economie, media, maatschappij, bedrijfsleven, natuur, eten en drinken. Maar feitelijk kan ik over bijna elk onderwerp schrijven. Ik heb zeer brede interesses en maak mij onderwerpen erg snel eigen.

1. Auteur/ghostwriter
-  Co-Auteur “Ongekend Talent” het boek met ondernemer Bartel Geleijnse (The Colour Kitchen) over inclusief ondernemerschap (april 2019).

-  Ghostwriter boek “Online Reputatie Management” (Alex van Leeuwen, Adfo Groep 2016, ISBN: 9789492196019)
"Boordevol mooie cases. Dit boek biedt echt een handvat voor het optuigen en uitbouwen van de online reputatie van je organisatie." Steven van Belleghem (inspirator, coach en bestsellerauteur)

-  Co-Auteur “Bakfiets, Garnaal & Stormparaplu, over eigenschappen van innovatieve ondernemers, i.s.m. Judith Stoop (Business Contact 2009). In dit boek onderzoeken we hoe innovatieve entrepreneurs uit zeer verschillende sectoren denken en welke karaktereigenschappen ze met elkaar delen.

-  Co-Auteur “Lekker Hollands” Kookboek i.s.m. chef Yolanda van der Jagt (Mo’Media 2006) Yolanda heeft overal ter wereld in toprestaurants gewerkt. Ik schreef bijna alle teksten voor dit eerste kookboek in Nederland met een persoonlijk voorwoord van Jamie Oliver.

-  Co-Auteur “Ondernemen Doe Je!” i.s.m Johan van Mil (Business Contact 2005). “Ondernemen Doe Je” stond in de Intermediair top 10 van succesvolle managementboeken. Zeer praktijkgerichte informatie en 13 interviews met topondernemers (o.a. Maarten van den Biggelaar, Willem Sijthoff, Ariane Inden, Piet Boon, Kees Zegers en Hennie van der Most).

2. Redactie
- “Mindful en mindblowing seks” van Jessica Graham (ISBN 9789020214987).
-  “Stop met pleasen” van Andrea Mathews (ISBN 9789020215441).
-  “CBD en de medicinale werking van cannabis” van Leonard Leinow en Juliana Birnbaum (ISBN 9789020214833).
-  Tekstversie beroemde fotoboek “Streets of the World” van Jeroen Swolfs.

3. Vertalingen
-  Het Vooroudermedicijn (Daniel Foor)

-  Verborgen wijsheid van stress (Sheryl Paul)

4. Artikelen
-  De helft van alle content voor Beluga magazine van ** Michelin chef Hans van Wolde dat uitkwam in 2017.
-  Diverse interviews over innovatieve technologieën zoals robotica, ‘smart industry’ en hololens toepassingen voor Batenburg.
-  Diverse (zeer technologische) teksten, interviews en beursverslagen voor “Folding Carton Industry, het wereldwijd gedistribueerde vakblad voor de verpakkingsindustrie.
-  Tientallen opiniestukken, columns en verslagen voor Nintes (www.nintes.nl), een not-for-profit organisatie met als doel om jonge getalenteerde leiders voor te bereiden op hun toekomstig leiderschap. Belangrijke thema’s: vertrouwen, duurzaamheid, verantwoordelijkheid. Sprekers oa: Marianne Minnesma, Paul Schnabel, Herna Verhagen, Aad Veenman, Rob Baan, Rob van Leen, Wiebe Draijer, Jan Rotmans.
-  > 50 culinaire columns en recepten voor (Engelstalige) website ‘Elysiants’ (Eleqt).
-  > 40 opiniërende columns in online titel “Communicatienieuws”.
-  > 50 maandelijkse columns in “Emerce Magazine”.
-  > 70 columns over marketing en ICT voor de 3500 marketing en sales directeuren van de 300    belangrijkste klanten van Microsoft in Nederland.
-  > 125 restaurantrecensies voor Mybutler.
-  > 50 ‘weekendrecepten’ met foto op www.manofallseasons.nl.    

5. Het ver(de)re verleden
okt 2005- mrt 2006 Managing Director (a.i.) ARA-Interactive
feb. 2004-mei 2004 Freelance accountmanager / strateeg (a.i.) Inpact.
feb. 2001-nov. 2003 Macaw (www.macaw.nl): Marketing Manager.
juli 1999-feb. 2001 Blended Media: Oprichter (DGA)
mei 1999-juli 1999 Ilse Media Groep: Interim Marketing Manager
mei 1998-mei 1999 Pro Active International: Marketing Manager
mei 1997-mei 1998 Scoot Nederland: Research Executive Marketing

Opleidingen en cursussen
jan-feb 2017 Cursus “Omgaan met hoogbegaafdheid” o.l.v. expert Frank de Mink

maart-juni 2008 Schrijfcursus Essayistiek, Schrijversvakschool Amsterdam

juli 1990-feb.1997 Bedrijfseconomie (specialisatie marketing) Universiteit Maastricht, stage in Sydney / diverse commissies & voorzitter studentenvereniging.

juli 1983-juli 1990 VWO Comenius College (Hilversum), St. Thomascollege (Venlo)


Nevenactiviteiten
2010-2018 Lidmaatschap kunstenaarssociëteit “De Kring” in Amsterdam. O.a. lezing gegeven over J.W.F. Werumeus Buning.

2003-2005 table d’hôtes “Bellamy”. 2-wekelijks kookte ik thuis voor maximaal 10 mensen. Daarnaast verzorgde ik diners bij mensen thuis en catering partijen voor MKB en particulieren.

2002-2003 Bestuurslid (marketing en communicatie) bij IPAN, de grootste vereniging voor internet professionals in Nederland.